Rabu, 12 Disember 2012

#2 Menguatkuasakan Undang-Undang: Ini Aktanya


PENGUATKUASA Farmasi, apakah Akta yang dikuatkuasakan? Apa lagi, akta-akta yang berkenaan farmasi lah. =D. Dalam post kali ni, saya akan kongsikan apakah akta-akta dan peraturan-peraturan yang kami, di Penguatkuasa Farmasi, kuatkuasakan.

Saya mulakan dengan menerangkan dahulu, apakah Objektif Penguatkuasaan Farmasi.

"Memastikan semua keluaran farmaseutikal yang berada di pasaran adalah selamat, berkesan dan berkualiti,

serta iklan ubat dan perkhidmatan perubatan mematuhi akta-akta dan peraturan-peraturan yang dikuatkuasakan,

dan juga meningkatkan kesedaran pengguna ke atas penggunaan ubat yang berdaftar."

Akta-akta berkaitan farmasi yang sedang berkuatkuasa sekarang ialah,

Akta Racun 1952 dan Peraturan-peraturannya
Akta Jualan Dadah 1952 dan Peraturan-peraturannya
Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956 dan Peraturan-peraturannya
Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Peraturan-peraturannya
Akta Pendaftaran Ahli Farmasi 1951 dan Peraturan-peraturannya

Mungkin pembaca yang mempunyai latar belakang undang-undang, ataupun pihak penguatkuasa lain sepeti Polis DiRaja Malaysia, biasa mendengar Akta-akta ini. Tetapi masyarakat secara umumnya (saya juga, sebelum bergelar Penguatkuasa Farmasi), tidak sedar akan kewujudan, keperluan, kepentingan, dan kegunaan akta-akta dan peraturan-peraturan tersebut.

Diwujudkan akta-akta tersebut, serta peraturan-peraturannya yang berkaitan, secara umumnya, adalah  untuk melindungi pengguna (kita semua). Setiap akta mengawal perkara-perkara yang tertentu, seperti keperluan produk berdaftar, kawalan bahan racun, dan sebagainya. Saya akan berkongsi secara lebih mendalam mengenai beberapa akta-akta tersebut, supaya kita lebih jelas dan memahami perkara-perkara yang penting, yang terlibat dalam kehidupan seharian kita, terutama sekali yang melibatkan penggunaan ubat-ubatan serta produk-produk kesihatan. Tetapi...bukan sekarang, nanti post ni panjang sangat. Teruskan membaca blog ini untuk perkongsian-perkongsian yang selanjutnya.


Admin - saya pasti anda atau saudara-mara anda, sedang ataupun pernah mengambil ubat-ubatan. Baik ubat untuk penyakit, atau produk kesihatan yang lain, tetapi adakah anda pasti ianya selamat untuk diambil? Dengan izin Allah, saya akan mengupas tajuk seperti ini lagi, dalam post yang mendatang. Terima kasih dan terus semak blog ini untuk post terbaru!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan