Ahad, 16 Disember 2012

#3 Rusmah Malu Keluar Rumah - Padah Produk Pemutih

RUSMAH (bukan nama sebenar) malu untuk keluar dari rumah dan berjumpa dengan masyarakat umum. Kerana apa? Kerana kulit mukanya. Teruskan membaca untuk mengikuti kisah seorang wanita muda yang berusia lebih kurang 25 tahun ini.

Dalam catatan kali ini, saya akan kongsikan satu kisah benar kepada sidang pembaca, laporan kisah ini diterbitkan dalam akhbar tempatan beberapa tahun yang lalu (maaf tak ingat akhbar mana, hanya simpan keratan akhbar sahaja). Rusmah sebenarnya ialah seorang daripada ramai mangsa "produk kecantikan yang bermasalah." Kisahnya seperti ini - Rusmah mempunyai masalah jerawat yang teruk, oleh itu dia malu untuk berjumpa dengan orang. Tetapi seperti ramai orang lain, Rusmah tidak berputus asa untuk mencari produk yang sesuai dan berkesan untuk mengatasi masalahnya itu. Rusmah begitu cerewet dalam memilih kosmetik, pencuci muka, dan sebagainya. Yalah, siapa tidak mahu kelihatan cantik, lagi-lagi pada usia muda seperti Rusmah ini.

Suatu hari, satu iklan produk pemutih kulit oleh sebuah syarikat telah menarik perhatian Rusmah. Syarikat tersebut menjanjikan keberkesanan produk keluarannya dalam masa yang singkat sahaja iaitu dua minggu. Dikuatkan lagi dengan testimoni-testimoni dari pengguna terdahulu yang kononnya telah memakai dan terbukti berkesan mencantikkan wajah mereka, dan ditambah dengan gambar-gambar yang begitu meyakinkan. Rusmah jadi percaya, dan terus membeli dan menggunakan produk tersebut  tanpa ragu-ragu.

Betul masalah kulit Rusmah berkurangan, keadaan kulit wajahnya bertambah baik. Kulitnya mengelupas dan menghilangkan hitam pada wajahnya. Selepas dua minggu, Rusmah kelihatan seperti remaja kembali. Tetapi kegembiraan itu tidak bertahan lama, selepas dua bulan, kulitnya terus mengelupas dan mula terasa pedih. Keadaan kulitnya menjadi seakan-akan melecur, dan mengeluarkan darah. Keadaan ini berlanjutan selama tujuh bulan. Apabila dirujuk kepada wakil jualan syarikat tersebut, mereka hanya memberitahu perkara itu ialah biasa, dan mungkin jerawatnya yang semakin teruk, yang mana dalam keadaan apa sekalipun, mereka menyarankan Rusmah untuk terus menggunakan produk tersebut.


Seperti kelihatan dalam gambar, kulit Rusmah seakan-akan melecur.

Akhirnya Rusmah menghentikan penggunaan produk tersebut, dan pergi untuk mendapatkan khidmat nasihat doktor. Dengan rawatan terapi kulit, wajahnya beransur pulih, tetapi telah memakan kos yang agak tinggi. Dan selepas berbulan-bulan rawatan, wajahnya hampir normal kembali. Rusmah dilaporkan serik menggunakan produk seperti itu lagi.

Pembaca yang saya hormati, ini ialah satu contoh daripada banyak lagi kes seumpamanya. Dalam kes ini, Rusmah yang menjadi mangsa keadaan akibat penggunaan produk pemutih. Produk tersebut tidak berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), dan sebenarnya telah dicemari racun iaitu Hydroquinone. Saya berharap supaya kes-kes seperti ini tidak lagi berulang kepada mana-mana masyarakat di Malaysia ini. Janganlah kita menjadi mangsa kepada pihak-pihak tertentu yang hanya mengejar keuntungan.

Dalam catatan yang akan datang, saya akan kongsikan maklumat-maklumat seperti bagaimana kita dapat mengetahui sama ada produk itu berdaftar atau tidak, apakah itu racun dan contoh racun yang selalu dicemarkan dalam produk, dan banyak lagi informasi berguna untuk kita bersama agar kita dapat melindungi diri kita daripada menjadi mangsa yang seterusnya. Pengetahuan yang bermanfaat ialah pelindung kita dalam hal ini.


Admin - saya harap kita semua sedar akan keperluan pengawalan dalam produk kesihatan dan kecantikan di pasaran, ianya bertujuan untu melidungi pengguna supaya mendapat produk yang berkesan dan selamat digunakan. jangan jadi mangsa produk tiruan atau produk dicemari racun.  nota: kisah di atas telah saya tokok tambah supaya lebih sesuai untuk bacaan umum dan supaya dapat menggambarkan situasi sebenar yang biasa terjadi kepada ramai orang. Teruskan bersama blog ini untuk lebih informasi berguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan