Isnin, 10 Disember 2012

#1 Kuatkuasa Farmasi : Tugasan Baru Saya




PERNAH dengar Penguatkuasaan Farmasi? Selaku graduan dalam bidang Farmasi, sudah tentu saya pernah. Jika pembaca juga ada latar belakang farmasi, mesti pernah dengar. Tetapi orang awam, ada yang pernah dengar, ada yang tidak pernah dengar langsung, apatah lagi peranan dan tanggungjawab penguatkuasa farmasi ni.

UNTUK maklumat pembaca, saya ni baru sahaja dilantik menjadi pegawai penguatkuasa farmasi. Saya masih sangat baru dalam perkhidmatan ini. Perkara pertama yang terlintas di fikiran saya ialah, adakah saya
akan jadi ala-ala polis? Haha, betul, sebab perkataan "Penguatkuasa" tu. Reaksi rakan-rakan lain juga pelik, apabila saya sebut "penguatkuasa farmasi" kepada mereka, mereka terdiam, seakan-akan tergamam, kerana tak dapat kaitkan bidang farmasi (sebab dalam fikiran mereka, farmasi ni kerja di kaunter farmasi, berkaitan ubat-ubatan, dan tugas-tugas klinikal), dengan aktiviti kuatkuasa (macam polis). Langsung tak ada kaitan!

FARMASI tidak terhad kepada kerja-kerja klinikal sahaja, ada juga bidang tugasnya yang melibatkan pengurusan, perolehan, regulatori, dan pelbagai lagi. Salah satu antaranya ialah Penguatkuasaan. Setelah beberapa hari melapor diri ke pejabat Kementerian Kesihatan Malaysia, Bahagian Perkhidmatan Farmasi, baru saya sedar, dan tahu, tujuan penguatkuasaan farmasi ni. Saya akan kongsikan dalam post yang akan datang.

BLOG ini ialah blog peribadi, dan bukannya blog rasmi kerajaan atau mana-mana agensinya. Oleh itu, pembaca adalah diingatkan supaya membaca blog ini untuk tujuan santai dan menambah pengetahuan sahaja. Jangan jadikan blog ini sebagai sumber rujukan dalam aktiviti penguatkuasaan farmasi. Maklumat dalam blog ini mungkin bukan 100% tepat. Sekian.


Admin - Buah cempedak di luar pagar, Ambil galah tolong jolokkan, Saya budak baru belajar, Kalau salah tolong tunjukkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan